Złe nawyki - a ból mięśni nóg. Jak się ich pozbyć? | Venoflex
venoflex

Nawyki, które męczą Twoje nogi

Czasami zupełnie nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak duży wpływ na nasze życie ma siła nawyku. Te mogą być dobre lub złe, choć niestety częściej jednak są to przyzwyczajenia o negatywnym wydźwięku. Nawet jeśli w danej chwili nie szkodzą, mogą przekładać się na liczne problemy w przyszłości. Co gorsza, znacznie trudniej wyrobić sobie zdrowe nawyki, a także zerwać z tymi złymi.

Proste, powtarzane codziennie czynności mogą okazać się brzemienne w skutkach po kilku latach. Dziś palnie papierosów nie szkodzi inaczej niż tylko przez niesympatyczny zapach czy kaszel palacza, ale za kilka lub kilkanaście lat może poskutkować nowotworem płuc.

Siedzący tryb życia jest miły, dopóki przed trzydziestym rokiem życia nie zaczyna się dostawać zadyszki, wchodząc na trzecie piętro mimo braku nadwagi. Przed czterdziestką na nogach pojawią się pierwsze żylaki – znamiona świadczące o tym, jak wiele uwagi poświęciliśmy swojemu zdrowiu w bliższej i dalszej przeszłości.

Mnóstwo zachowań sprzyjających przewlekłej niewydolności żył można zredukować nawet bez pomocy lekarza – po prostu zastępując złe nawyki dobrymi.

Bóle mięśni nóg – przyczyny

Oczywiście tym, co nasuwa się niejako samoistnie, jest zmęczenie. Bo za dużo chodziliśmy, za dużo staliśmy albo spotkał nas jakiś inny nieoczekiwany wysiłek. Niekiedy jednak ból mięśni nóg może być już jednym z sygnałów świadczących o rozwijającym się problemie z niewydolnością żył. Do tego dochodzi mrowienie, drętwienie, uczucie zmęczenia nóg, a także opuchlizna w okolicach kostek.

W tym schorzeniu krew krąży wolniej, gromadząc się w żyłach właśnie w okolicach kostek. Kiedy pozostajemy w jednej pozycji przez dłuższy czas, trudno jej pokonać drogę pod górkę i walkę z grawitacją. Skutkiem mogą być żylaki, czyli żyły rozciągnięte przez zbierającą się tam krew. Jedną z przyczyn tej choroby są też obciążenia genetyczne.

Jeśli nasi rodzice mieli problemy z niewydolnością żylną i żylakami, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że i nas dosięgnie ten problem. Istnieje jednak szereg innych czynników, które mogą to ryzyko podnieść lub zmniejszyć. Wystarczą dobre nawyki w życiu.

Od czego bolą mięśnie nóg?

W przypadku przewlekłej niewydolności żylnej może nam się wydawać, że bolą nas stopy, czy też mamy obolałe i zmęczone nogi. Łączymy to z wysiłkiem, co tylko do pewnego stopnia jest prawdą. Nawet jeśli przesiedzimy cały dzień, np. 8 godzin w pracy, wieczorem również możemy odczuwać takie dolegliwości.

Właśnie w tej sytuacji przydają się dobre nawyki, które zrównoważą przyzwyczajenia szkodzące naszym nogom. Najczęściej nie zwracamy uwagi na to, jak siedzimy w pracy. Zakładamy nogę na nogę, godzinami uciskamy poszczególne punkty ciała, nie wstajemy od komputera nawet na chwilę, zamieniając swoje biurko w centrum dowodzenia z kawą i przekąskami na miejscu.

Problem u kobiet może pogłębiać niewłaściwe obuwie na zbyt wysokim obcasie. Nie mniejszy wpływ na ból nóg ma też coś, czego zwykle nie wiążemy z tym problemem: zbyt obcisłe ubrania. Ich ucisk nie rozkłada się równomiernie, a skupia w jednym miejscu. Najczęściej w pasie, w pachwinach, tuż nas kostkami, a także wokół klatki piersiowej. Czyli wszędzie tam, gdzie może uciskać źle dobrana bielizna, skarpetki czy obcisłe dżinsy.

Bóle mięśni nóg i pośladków mogą być także wywoływane przez długotrwałe pozostawanie w pozycji stojącej. Każda skrajność w tym przypadku ma negatywne skutki. Warto też zwrócić uwagę na obciążenie, jakie nakładamy na nasz organizm.

Wystarczy, że do braku aktywności fizycznej dołożymy niewłaściwą dietę, a także alkohol, i dodatkowe kilogramy zaczynają się pojawiać w zawrotnym tempie. Także papierosy nie sprzyjają zdrowiu układu krążenia ani zdrowiu w ogóle.

Sposób na zmęczone nogi

Najlepszym sposobem na to, jak pozbyć się złych nawyków, jest stopniowe wypieranie ich przez te pozytywne. Trudno będzie z dnia na dzień wprowadzić zmiany, dlatego warto dać sobie czas. Na początek zdrowe siedzenie. To szczególnie ważna sprawa dla tych osób, które mają pracę siedzącą.

Nie da się tego uniknąć, ale można zainwestować w zdrowe krzesło, które da możliwość regulacji wysokości siedziska i oparcia. Oparcie powinno mocno podpierać odcinek lędźwiowy kręgosłupa.

Poza tym w czasie pracy warto jak najczęściej wstawać, przespacerować się choćby do kserokopiarki. Można też starać się ruszać stopami pod biurkiem. Dobry sposób na zmęczone stopy to ułożenie ich na oparciu kanapy pod kątem 15 stopni, by nie tworzył się przeprost.

Warto też przejrzeć swoją garderobę i wyrzucić wszystko, co jest zbyt obcisłe. Przy okazji to dobry powód, żeby wybrać się na zakupy. Pozytywne nawyki to także zdrowe odżywianie. Warto będzie zastąpić fast foody i inne wysoko przetworzone pożywienie zieleniną i owocami.

Jeśli problem zmęczonych nóg nie mija, dobrze będzie skonsultować z lekarzem noszenie rajstop kompresyjnych lub podkolanówek. Ten specjalny rodzaj odzieży, który dzięki stopniowemu uciskowi, pozwala usprawnić przepływ krwi.

 

Bibliografia

  1. Dr med. Marzena Frołow, Przewlekła niewydolność żylna, https://www.mp.pl/pacjent/zakrzepica/zylaki/66180,przewlekla-niewydolnosc-zylna
  2. https://www.mp.pl/pacjent/zakrzepica/lista/113227,czy-nalezy-nosic-podkolanowki-przeciw-zylakom-na-obu-konczynach-jesli-chora-jest-tylko-jedna-noga
  3. dr med. Marzena Frołow, Kilka słów o układzie krążenia, https://www.mp.pl/pacjent/zakrzepica/zylaki/63354,zylaki