Naturalne sposoby na żylaki nóg. Poznaj nasze propozycje! | Venoflex
venoflex

Jakie ćwiczenia są wskazane w przypadku żylaków, a których lepiej unikać?

Wbrew obiegowej opinii, żylaki to nie jest kwestia wyłącznie estetyczna. Fakt, że charakterystycznie poskręcane żyły nie wyglądają szczególnie ładnie, jednakże przede wszystkim jest to problem natury zdrowotnej i ma wpływ na cały organizm. Świadczy o niewydolności krążenia kończyn dolnych i zastawek żylnych. To powoduje, że krew, która powinna wrócić do serca, tworzy zastoje w nogach, rozciągając żyły.

Co ciekawe, wiele czynników eliminujących ten problem lub zmniejszający ryzyko jego wystąpienia można z powodzeniem wykluczyć. Jednym ze sposobów zapobiegania, ale i leczenia są ćwiczenia na żylaki. W ogóle aktywność fizyczna w tym przypadku jest naszym sprzymierzeńcem.

Żylaki – jak powstają i jakie są objawy?

Żylaki zwykle mają duży związek z obciążeniem genetycznym. Jeśli nasi rodzice czy dziadkowie mieli z tym problem, jest duża szansa, że również u nas on się pojawi. Niewydolność krążenia spowodowana nie do końca skutecznym działaniem zastawek żylnych występuje jednakże częściej wtedy, gdy zachodzą dodatkowe czynniki.

Należy do nich długie przebywanie w jednej pozycji (np. stojąca lub siedząca praca), siedzący tryb życia, otyłość, ciąże, noszenie obcisłych ubrań i niewłaściwa dieta oraz używki takie jak papierosy czy alkohol.

Wyeliminowanie tych czynników to jedna z odpowiedzi na to, jak zwalczać żylaki na nogach i jak im zapobiegać. Może się wydawać, że żylak jest objawem sam w sobie. Nie jest to do końca prawda, ponieważ jeszcze zanim pierwsza żyłka pojawi się pod skórą, możemy zaobserwować niepokojące sygnały, których nie należy ignorować.

Do takich należy chociażby uczucie zmęczenia, ciężkości i drętwienia nóg, a także ich ból umiejscowiony zgodnie z przebiegiem żył. Charakterystycznym objawem jest też obrzęk zgromadzony wokół kostek, ale też zwiększone napięcie skóry czy skurcze łydek nasilające się w nocy.

Jak leczyć żylaki?

W zależności od stopnia zaawansowania problemu lekarz może zaordynować różne rodzaje terapii – od farmakologicznej, poprzez kompresyjną, aż po chirurgiczną. W przypadku terapii farmakologicznej podstawą będą produkty bogate w składniki wzmacniające ściany naczyń krwionośnych: rutozyd, diosminę czy wyciąg z kasztanowca. Leczenie kompresyjne obejmuje natomiast stosowanie specjalnej odzieży uciskowej, np. w postaci rajstop przeciwżylakowych.

Można je stosować także profilaktycznie, co jest zalecane np. u kobiet w ciąży. Leczenie chirurgiczne z kolei to zazwyczaj skleroterapia oraz laserowe zamykanie naczynek. Na szczęście istnieją też naturalne sposoby na żylaki nóg.

Co jest dobre na żylaki? Ćwiczenia i nie tylko

Raz rozciągnięta żyła przez nagromadzoną krew niestety już taka pozostanie. Niewiele da się z tym zrobić poza chirurgicznym usuwaniem żylaków. Można jednak zrobić sporo, by powstrzymać postępowanie problemu i pojawianie się kolejnych oznak.

Zastanawiając się, co pomaga na żylaki, warto wziąć pod uwagę ćwiczenia. Tak naprawdę nie chodzi o forsowny trening, a raczej lekką gimnastykę, która w dużej mierze obejmuje ćwiczenia wymuszające ruch nóg w powietrzu. Będzie to na przykład rowerek, nożyce, zginanie i prostowanie nóg w pozycji leżącej, a także marsz w miejscu z wysokim unoszeniem nóg czy wspinanie się na palce.

W czasie pracy lub długiej podróży możemy wykonywać nawet krążenie stopami. W pracy można też wykonywać naprzemienne unoszenie kolan, przyciąganie stóp do pośladków, prostowanie i zginanie nóg w kolanach. To proste rozwiązanie polepszy krążenie krwi, zmniejszy jej zastoje i pomoże zredukować obrzęki, a nawet ból nóg czy wrażenie ciężkości.

Najlepiej wykonywać takie ćwiczenia codziennie, a trening zakończyć chłodnym, pobudzającym prysznicem. Warto też znaleźć każdego dnia czas na spacer, jazdę na rowerze czy nawet pływanie. Ruch pobudza tzw. pompę mięśniową, jednakże nie zawsze ćwiczenia mogą być wykonywane przez osoby z bardzo dużymi żylakami, zakrzepicą i zapaleniem żył powierzchownych. W tej sytuacji należy zasięgnąć opinii lekarza. Choć ruch i sport są wskazane, w przypadku niewydolności żylnej kończyn dolnych lepiej unikać ćwiczeń mocno obciążających nogi.

Gimnastyka jest w porządku, ale ćwiczenia z podnoszeniem ciężarów albo ostry wycisk na siłowni już nie. Naturalne sposoby na żylaki to także unikanie wystawiania nóg na działanie gorąca – czy to w kąpieli, czy to latem, np. na plaży. Wysokie temperatury rozszerzają naczynia krwionośne. Warto też unikać sauny. Inny skuteczny sposób na żylaki to zmiana nawyków żywieniowych.

Chodzi o to, by dostarczyć sobie składników aktywnych wzmacniających ściany naczyń krwionośnych i korzystnie oddziałujących w ogóle na układ krążenia, ale też i o to, by zrzucić kilka zbędnych kilogramów.

Jednym z czynników najbardziej sprzyjających powstawaniu żylaków jest właśnie większe obciążenie organizmu. Dotyczy to naturalnie kobiet w ciąży, choć u nich ten stan jest krótkotrwały, ale też osób otyłych.

 

Bibliografia:

  1. https://wylecz.to/uklad-krazenia/cwiczenia-na-zylaki-nog/
  2. https://www.mp.pl/pacjent/zakrzepica/zylaki/63354,zylaki