venoflex

Proste ćwiczenia na nogi, które pomogą Ci zapobiec obrzękom

Wracasz do domu po całym dniu pracy i resztką sił zmierzasz od przedpokoju do swojego ulubionego fotela. Nie marzysz o niczym innym jak tylko o tym, by w końcu usiąść wygodnie, odpocząć, zrelaksować się… Cel jest tak blisko, ale nie możesz go osiągnąć, bo przeszkadza Ci w tym nagły, potworny ból nóg? To już kolejny raz, gdy Twoje nogi stają się ciężkie, puchną i odmawiają posłuszeństwa, a do tego doskwierają Ci skurcze mięśni?

Nie czekaj – mogą to być pierwsze symptomy przewlekłej niewydolności żylnej! Poznaj proste ćwiczenia na nogi dla każdego, które pomogą Ci zapobiec obrzękom i innym dolegliwościom!

Prosto i przyjemnie, bo… na leżąco!

Ćwiczenia tego typu są proste i niewymagające, a do tego wygodne i przyjemne, bo wykonujesz je w pozycji leżącej. W pierwszej kolejności musisz unieść nogi, by znajdowały się powyżej poziomu serca. Poprawisz w ten sposób krążenie i umożliwisz szybszy przepływ krwi w pożądanym kierunku.

Najpopularniejszym tego rodzaju ćwiczeniem są – znane Ci jeszcze zapewne z podstawówki – „nożyce”, czyli pionowe bądź poziome wymachy nóg. Kolejne banalne, i jednocześnie bardzo skuteczne, ćwiczenie to rowerek. Ponadto możesz robić wymachy raz jedną, raz drugą nogą.

Aby ćwiczenia na leżąco nie były zbyt nudne i monotonne, możesz wykonywać je naprzemiennie – po kilka serii. Całość potrwa zaledwie kilka minut, ale postaraj się w miarę możliwości powtarzać trening 3-4 razy dziennie.

Na spacer marsz!

Nie musisz biegać, natomiast dość szybki marsz jest wskazany. Taki trening świetnie pobudza krążenie. Jeśli szybko się męczysz podczas marszu, bo do tej pory aktywność fizyczna nie była Twoją mocną stroną, zacznij od wolniejszego tempa i krótkich spacerów, bo nie ma nic gorszego niż przeciążenie, zakwasy i spadek motywacji. Konsekwentnie, ale delikatnie podnoś poprzeczkę.

Woda lekiem na wszystko…

Nie od dziś wiadomo, że dobroczynne działanie wody jest nieocenione. Nie musisz doskonale pływać, by miło i przyjemnie spędzić godzinę na basenie. Twoje nogi w wodzie naprawdę odpoczną, a Ty zaznasz wyjątkowego odprężenia.

Nie tylko ćwiczenia – co jeszcze?

Ćwiczenia są ogromnie ważne, ale poza nimi musisz wprowadzić do swojego życia kilka innych zdrowych nawyków. Chcąc uniknąć bólu nóg, ciągłych obrzęków i innych nieprzyjemnych dolegliwości, koniecznie zaopatrz się w pończochy kompresyjne, potocznie zwane „przeciwżylakowymi”. Noś je codziennie, a szybko zauważysz różnicę.

Staraj się spać i wypoczywać w ciągu dnia z nogami uniesionymi powyżej serca. Nie jest to trudne ani wymagające zadanie, a bardzo pomaga odciążyć obolałe nogi. Zrezygnuj też z noszenia butów na wysokim obcasie lub przynajmniej postaraj się ograniczyć. Jeśli już musisz założyć szpilki na ważne wyjście, pamiętaj o jednoczesnym założeniu pończoch uciskowych.

Dbaj o właściwą dietę i utrzymuj/przywróć prawidłową masę ciała, by nie narażać nóg na zbędne obciążenia. Jeśli mimo profilaktyki nogi dalej puchną, koniecznie udaj się na konsultację do lekarza.

 

Bibliografia:

  1. Dr n. med. Frołow M., Jakie ćwiczenia stosować, by zminimalizować skutki działania zakrzepicy kończyn dolnych?, https://www.mp.pl/pacjent/zakrzepica/lista/66099,jakie-cwiczenia-stosowac-by-zminimalizowac-skutki-dzialania-zakrzepicy-konczyn-dolnych, data dostępu: 14.02.2019
  2. Dr n. med. Frołow M., Przewlekła niewydolność żylna, https://www.mp.pl/pacjent/zakrzepica/zylaki/66180,przewlekla-niewydolnosc-zylna, data dostępu: 14.02.2019